Osoby zmagające się z zaburzeniami emocjonalnymi odczuwają silne, niechciane, przytłaczające emocje, które uniemożliwiają im osiąganie ważnych celów życiowych i obniżają komfort życia. Negatywnie odbierają własne przeżycia, doświadczają dyskomfortu wywołanego przez powiązane z nimi doznania fizyczne, są dla siebie bardzo surowe. Intensywnie odczuwają lęk, smutek, złość czy poczucie winy. W celu uniknięcia trudnych przeżyć podejmują działania, które chwilowo poprawiają samopoczucie, lecz na dłuższą metę prowadzą do nasilenia przykrych odczuć. Często cierpią też na zaburzenia współistniejące.
Program terapeutyczny opisany w niniejszej książce jest przeznaczony dla osób dotkniętych zaburzeniami emocjonalnymi, takimi jak zaburzenie paniczne, fobia społeczna, zaburzenie lękowe uogólnione, zaburzenie stresowe pourazowe, zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne oraz depresja. Pomaga lepiej zrozumieć odczuwane emocje i rozpoznać działania podejmowane w reakcji na nie. Zmierza do zmiany nawyków związanych z regulacją emocji, aby zmniejszyć intensywność i częstotliwość narzucających się, przytłaczających doświadczeń emocjonalnych. Uczy, że emocje - nawet te trudne i niewygodne - pełnią ważną funkcję, dlatego tak istotna jest ich akceptacja, pozwalająca zapanować nad odruchową reakcją, aby reagować skuteczniej. Celem programu terapeutycznego jest nabycie umiejętności radzenia sobie z przytłaczającymi emocjami, czemu służą: - lepsze zrozumienie własnych przeżyć emocjonalnych, - dopuszczanie do siebie emocji oraz ich akceptowanie, - podważanie automatycznych myśli i rozwijanie elastyczności poznawczej, - oswojenie się z doznaniami fizycznymi wpływającymi na sposób przeżywania emocji, - eliminowanie zachowań emocjonalnych i zastępowanie ich bardziej przystosowawczymi.
Niniejszy poradnik - stanowiący uzupełnienie podręcznika terapeuty - służy do powtarzania i utrwalania informacji uzyskanych podczas sesji. Zawiera wszystkie materiały niezbędne do wykonywania zadań wyznaczonych przez terapeutę. Jest źródłem rzetelnej wiedzy dla osób uczestniczących w terapii, wspierając ich działania między sesjami. Uwzględniono w nim także wskazówki dotyczące zapobiegania nawrotom zaburzenia. Autorzy: Clair Cassiello-Robbins , David H. Barlow , Hannah T. Boettcher , Heather Murray Latin , Jacqueline R. Bullis , Kate H. Bentley , Kristen K. Ellard , Shannon Sauer-Zavala , Todd J. Farchione